Kan Tesla door de vele controverses heen navigeren en toch zijn verkoopdoelen halen? We staan op het punt om het te ontdekken.
Begin volgende week zal Tesla bekendmaken hoeveel auto’s het in het derde kwartaal heeft geproduceerd en hoeveel het er daadwerkelijk aan klanten heeft kunnen leveren.
Drie maanden geleden wachtten investeerders en Tesla-fans af of het bedrijf zijn lang beloofde doel van het bouwen van een nieuwe auto zou kunnen halen. 5.000 Model 3-auto’s in een week. Dat doel is net bereikt: in de laatste week van juni zijn er 5.031 bijgekomen.
Experts zeggen dat het rapport over de productie in het derde kwartaal veel belangrijker is voor het bedrijf en zijn toekomst. Het zal laten zien of het productieniveau aan het einde van het tweede kwartaal een blip was of houdbaar.
“Het idee van een aanhoudende productie is veel belangrijker dan een productiesprint gedurende een week,” zei Jeremy Acevedo, manager van industrieanalyse bij Edmunds. “Het verschil tussen 5.000 per week en 20.000 per maand is enorm.”
En nog belangrijker: het zal laten zien of Tesla (TSLA) is op weg om CEO te ontmoeten De beloften van Elon Musk dat het bedrijf winstgevend zou zijn in het derde en vierde kwartaal. Het bedrijf had slechts twee marginaal winstgevende kwartalen in zijn geschiedenis als beursgenoteerd bedrijf en publiceerde zijn grootste verlies ooit in het tweede kwartaal, toen het bedrijf de productie snel wilde opvoeren.
De verliezen, en meer dan $1 miljard aan schulden die volgend voorjaar bij Tesla in de verkoop gaan, zijn de reden dat sommige experts de mogelijkheid opperen van een geldnood bij Tesla, wat het zou kunnen dwingen om meer aandelen te verkopen om geld op te halen. Dat zou moeilijker kunnen zijn, aangezien de Aandelen verliezen waarde en Musk staat voor een federale rechtszaak voor het misleiden van investeerders.
Musk heeft volgehouden dat het bedrijf geen geld hoeft op te halen omdat het meer inkomsten genereert met een hogere productie. Maar hij heeft ook toegegeven dat het bedrijf moeite heeft om alle auto’s die het bouwt te leveren.
“Sorry, we zijn van productiehel naar leveringslogistiekhel gegaan,” tweette Musk twee weken geleden, hoewel hij beloofde, “We boeken snelle vooruitgang. Zou binnenkort opgelost moeten zijn.”
Het spreekt voor zich dat de klanten die op hun Tesla’s wachten, pas betalen voor hun langverwachte auto’s als ze daadwerkelijk worden geleverd. De logistieke problemen zouden dus een rode vlag kunnen zijn voor de inkomsten van het bedrijf.
“De drukte en chaos bij de leveringen op dit moment is verontrustend”, aldus Rebecca Lindland, analist bij Cox Automotive.
Ze zei dat hoewel sommige fans van Tesla zich misschien willen richten op het gerapporteerde productieaantal, het belangrijk is om zowel naar de productie als naar de leveringen te kijken.
Tesla’s meest ingrijpende rapport uit zijn geschiedenis is omgeven door controverse.
In augustus maakte Musk via Twitter bekend dat hij van plan was om het bedrijf privé maken tegen een prijs van $420 per aandeel, en dat hij “financiering veiliggesteld“om dat te doen. Hoewel hij een aantal investeerders had interesse tonen in financiering zo’n deal, er was niets zeker, volgens de SEC. Hij liet plannen vallen om privé te gaan tegen het einde van de maand. Maar toen was hij al aangeklaagd door aandeelhouders die aanvoerde dat de tweet een misleidende poging was om de aandelenkoers te manipuleren. En donderdag spande de Securities and Exchange Commission een rechtszaak aan tegen Musk, om hem te laten ontslagen als officier bij Tesla of enig ander publiek bedrijf.
Voeg verhalen over Musk toe niet slapen En wiet roken tijdens een podcast, en zijn andere bedrijf SpaceX verkoopt een reis naar de maan voor een miljardair toerist bij zijn andere bedrijf SpaceX, en we vergeten al snel dat een goede maatstaf voor succes eigenlijk het aantal auto’s is dat je kunt bouwen en verkopen.
CNNMoney (New York) Eerste publicatie 28 september 2018: 15:47 uur ET